Ta hjälp av marknadsundersökningar inför produktutvecklingen

20 juli 2021 jonas olsson

Har du och ditt företag en ny produktidé? Bra, men se till att göra ordentlig research. Se till att idén är ordentligt genomtänkt innan ni sätter den till verket. 

Ni vill troligtvis inte sitta där och undra varför ni inte tänkte på den ena och den andra saken. Sådant som ni hade glömt bort och inte tänkt på att ta reda på. Därför är det viktigt att ni gör ett gediget arbete med att fundera igenom idén först. 

En sak som ni behöver ha i åtanke är vilka som är målgruppen för produkten. Det kan tyckas som en bra idé att ha en så bred målgrupp som möjligt, och inte behöva specialanpassa produkten för en viss grupps behov. Men är det verkligen möjligt att uppfylla behoven hos en hur bred målgrupp som helst? Oavsett vilken målgrupp ni landar i är det viktigt att ha den med sig under processen. 

 

Gör en enkätundersökning

Ni kan utföra marknadsundersökningar för att få bättre kunskap om marknaden för produkten som ni vill sälja. Marknadsundersökningar kan hjälpa dig att förstå om din idé kommer hålla, om det finns kunder som vill köpa produkten och om kundernas önskan i så fall stämmer överens med produkten så som du har tänkt dig den. Om inte så måste kanske något justeras. Här är det återigen viktigt att ni vet vilken målgruppen är. Om produkten är riktad till unga människor med filmintresse så behöver ni hitta just sådana personer till undersökningen.

En marknadsundersökning kan till exempel innebära en enkätundersökning. I enkätundersökningen kan ni ställa frågor om det ni faktiskt undrar, men också ge utrymme för de som svarar att också dela med sig av egna tankar. Det kan ju hända att det finns något ni inte ens har tänkt på att ni borde fråga om. Se till att lyssna på kunderna som ska köpa produkten.

Fler nyheter